Digital stil är viktig!
Jag är vuxen (40+) men ändå barnsligt förtjust i teve och dataspel på ett sätt som jag tror att jag aldrig kommer växa ifrån. Med andra ord är jag en gedigen gamer som på många sätt verkar och agerar idigitala världar. Men ändå är sättet som de nya generationerna verkar i digitala världar helt främmande för mig. Jag talar om generation Z (födda 1997-2012) och i ännu större utsträckning generation Alpha (födda 2012-2025+).
Där vi millenials gärna tillbringar tid i digitala världar, går de yngre generationerna flera steg längre. För dessa spelar inte bara i diverse digitala världar, de lever i dem. Exemplena är många, miljoner av barn träffas och hänger i Roblox-världar dagligen utan att ens spela. Travis Scotts digitala konsert i Fortnite 2020 sågs av 12 miljoner världen över, Billie Eilish konsert via Oculus Ventures sågs likaså av miljoner och många fler exempel finns, Arianna Grande, Metallica, Taylor Swift osv. Och när folk tar del av dessa events eller hänger socialt i olika spelvärldar, vill man inte heller se ut som en tråkig standard avatar/gubbe, nej man vill i högsta grad vara digitalt moderiktig/cool/stilig/inviduell etc.
Här kommer nästa aspekt av dessa spelvärldar in: Det som började som bling/coola kläder när man spelade Roblox, Minecraft och Fortnite har utvecklats till avspeglingar av hela ens personlighet. Och ens digitala jag är mer än bara en avspegling av ens verkliga jag, det är ofta en förhöjning, ens ultimata coola fantasi. Det är därför Nike, Adidas, Louis Vuitton och många många fler, verkar och säljer digitala kläder i de olika spelvärldarna. Hur moderiktigt/cool/utstickande/inviduell man är digitalt blir mer och mer likställt med hur moderiktig man är i verkliga livet.
Detta kan vara svårt att föreställa sig men det är en oundviklig verklighet vi går mot, en hybrid av fysisk och digital verklighet. När den riktiga uppföljaren till Internet till slut existerar, det mytomspunna och hajpade ”Metaverset”, kommer vikten av digitalt mode och stil öka till nivåer vi förmodligen inte ens kan föreställa oss idag. Facebook försökte men misslyckades med att lansera sitt Metaverse. De spenderade över 40 miljarder SEK och till och med bytte namn på huvudorganisationen till ”Meta” förgäves. Men ett Metaverse kommer förr eller senare existera, sannolikt inte utvecklat av en ensam aktör, hur kapitalstark den än må vara, utan snarare vara något som organiskt växer fram. Och då kommer den digitala världen ännu mer sammansmälta med den verkliga världen och helt enkelt bara bli ”Världen”.
Så om nya generationer i ökande grad spelar, verkar och lever i dessa digitala världar, varför inte använda deras digitala alter egon för att motivera barn till bra saker? Det är just där vi på Prizbee kommer in i bilden!